Foto van projecten: Telefoon Applicaties

USER EXPERIENCE DESIGN | PREDICTIVE DESIGN

Telefoon Applicaties

Op deze pagina van mijn designportfolio deel ik twee projecten die mijn interesses voor het maken van apps en het ontwerpen van UI/UX laten zien. Voor mij zijn apps voor telefoon en desktop onmisbare tools tijdens mijn studie. Ze versterken mijn ontwerpen of vormen zelfs het hele design.

Deze twee projecten laten goed zien welke vaardigheden ik in de afgelopen twee jaar heb ontwikkeld. Ik vind het fantastisch om apps te maken en te werken aan UI/UX-design en dat zie je terug in wat ik hier laat zien.

Princenhage App

Mijn Princenhage app is het eind resultaat van de eerste jaars module User Experience Design. Het maken van de app is volledig door mezelf tot stand gekomen en is daadwerkelijk gecodeerd met HMTL, CSS en JavaScript. Het is een werkend prototype waar de gebruiker doorheen kan navigeren om alle mogelijkheden binnen de app te ontdekken.

Dit project had een duur van acht weken en was de eerste ervaring voor mij met de eerder benoemde code-talen.

Doelgroep en interviews

In de eerste twee weken van de module lag de focus op het kiezen van een wijk in Breda om daar interviews af te nemen met de bewoners. De interviews werden afgenomen in groepen van drie studenten en uiteindelijk hebben we de bewoners van de wijk Princenhage ondervraagd over hun buurt.

Met de Human Insights die we uit deze interviews hebben verkregen, ging het project individueel verder om deze te verwerken in een app. Uiteindelijk moest de app gemaakt zijn voor onze doelgroep, bewoners uit Princenhage.

Het maken van de app

Gedurende het project werden er verschillende lessen aangeboden om een professionele en inhoudelijk sterke app te ontwikkelen.

Met deze informatie, feedback momenten en veel eigen research ging het maken van de app mij goed af. Ik vond het heel interessant om een hoop informatie op te zoeken over hoe ik moest coderen.

Ik heb veel geleerd over Human Insights, UI/UX-design en coderen.

Buddy Fit App

De Buddy Fit app is het eind resultaat van de tweede jaars module Predictive Design. Het maken van de app was een duo project en het prototype is ontworpen in Figma. Het is een werkend prototype waar de gebruiker doorheen kan navigeren om alle mogelijkheden binnen de app te ontdekken.

Dit project had een duur van vier weken en was de eerste ervaring voor mij en mijn duo met machine learning. Mijn taak was vooral het laten functioneren van de app, de uitstraling was voornamelijk de taak van mijn duo.

Machine learning

Aangezien het de module Predictive Design is, moet de app een voorspelling maken. Deze voorspellingen worden gedaan door machine learning tools, die data omzetten in een voorspelling. De dataset die wij uiteindelijk gevonden hebben gaat over verschillende honden rassen en daarbij hun eigenschappen.

Door het testen van meerdere datasets kwamen we uit op deze honden dataset. Het testen liet ons zien dat we een ras konden voorspellen als iemand zijn of haar wensen aangaf en deze rangschikt.

Met het verkijgen van het inzicht in wat en hoe we dit konden voorspellen, kon de app-ontwikkeling beginnen. Het was echter niet nodig en haalbaar tijdens deze module om de app echt iets te laten voorspellen, hierdoor is de voorspelling ‘fake’ puur ter demonstratie.

Good versus evil

De app is een tool die mensen helpt om een honden ras te kiezen. Alle functies binnen de app zorgen voor een gemakkelijke werking en de gebruiker hoeft alleen simpelweg alles in te vullen.

Naast het voorspellen door middel van data, stond deze module ook centraal aan het ethische aspect van data ontvangen en gebruiken. Daarom moesten we een ‘good’ en ‘evil’ versie ontwikkelen van onze app.

De ‘good’ versie is zo transparant mogelijk in het communiceren over de verschillende data die ontvangen en gebruikt wordt. De “evil” versie laat dingen weg en is minder zorgvulldig met data.

contact@hiddevanhassel.com