Foto van project: Game Unwired

IMMERSIVE STORYTELLING

Game Unwired

Op deze pagina van mijn designportfolio deel ik een project die mijn interesses voor de game industrie weerspiegelen. Tijdens de module Immersive Storytelling heb ik de mogelijkheid gekregen om mijn passies voor techniek en 3D toe te passen bij het creëren van een storybased game.

Dit is een groepsproject van een team van zes tweede jaars sudenten, daarvan had ik de rol Game Programmer. Ik heb expres gekozen voor deze rol, ondanks mijn grote passie voor 3D-modelling, want ik wilde meer leren over het programmeren in de software van Unity met C# (codetaal C Sharp).

De duur van het project was acht weken, echter waren de eerste drie weken individueel om een escaperoom te maken in Unity.

Escaperoom | Music

In de eerste drie weken werkten we individueel aan het maken van een escaperoom in Unity, zoals eerder besproken. Deze individuele opdracht diende om ervoor te zorgen dat elke student basiskennis heeft over de verschillende rollen die later in de groepsfase zouden komen. Het was daarnaast wel een losstaande beoordelingsopdracht die ik erg leuk vond om te doen.

Mijn escaperoom is gebaseerd op het thema muziek. Ik had eerder al een gedetailleerde 3D-piano gemaakt en besloot daarom een escaperoom rond dit concept te bouwen. Ik heb alle 3D-modellering zelf gedaan, omdat ik dit graag doe en mezelf wil blijven ontwikkelen op dit gebied. Het programmeren in Unity vond ik ook erg leuk. Later besloot ik om tijdens de groepsfase verantwoordelijk te zijn voor het programmeren, omdat ik meer wilde leren op dat gebied.

Game | Unwired

De resterende vijf weken van deze module waren er om een game te ontwikkelen. We begonnen vanaf nul, het enige wat we wisten was ons thema namelijk: Handle With Care. Het was vanaf dat moment aan ons om een game te creëren binnen dit thema en het moest zich in een stad plaats vinden in het jaar 2050.

Met zes studenten werken aan een game voor een korte vijf weken is best hectisch, maar uiteindelijk hadden we een werkende game op basis van: Story Design, Visual Design, Interaction Design, Sound Design, 3D Modelling & Game Programming.

Het verhaal van Unwired

Londen 2050: Dokter Dawson is een flexibele chirurg die zijn werk verricht op afstand. Met de nieuwste technologie kan Dawson vanuit huis chirurgische ingrepen uitvoeren en werkt op die manier voor verschillende ziekenhuizen in Engeland. Hij bestuurt robotische armen vanuit huis door middel van een hypergevoelig bestuuringsapparaat. Met zijn VR-bril kan hij precies zien wat er op locatie gebeurt en krijgt op die manier directe feedback om de operaties te laten slagen.

Zijn leven wordt bepaald door zijn belangrijke werk, hij heeft het druk en veel mensen hebben nog hun twijfels over de technologie die Dawson toepast. In de game Unwired speel je als Dokter Dawson en maak je zijn leven mee in de toekomst.

Mijn bijdrage aan de game

Als Game Programmer ben ik verantwoordelijk voor het goed laten functioneren van de hele game. Dit houdt in dat ik bestanden upload die ik ontvang van mijn medestudenten, zoals geluiden en 3D-modellen, en deze vervolgens in de verschillende scènes plaats. Daarnaast zorg ik ervoor dat alle interacties in de game werken door middel van coderen.

Mijn taak omvat het coördineren van het werk van mijn medestudenten, dus ik stuurde iedereen aan om samen één game te maken. Als ik moest wachten op bepaalde bestanden, dan deed  ik voorbereidend werk of testte ik alvast bepaalde aspecten van de game. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk een game ontwikkeld waar we trots op kunnen zijn.

Operatiekamer van de game Unwired
Uitzicht van de stad Londen in de game Unwired

hiddevanhassel@ziggo.nl