EIGEN WERK

Collectie
3D Modellen

Op deze pagina van mijn designportfolio deel ik 3D modellen die ik buiten school maak of voor andere projecten heb gemaakt die niet mijn portfolio hebben gehaald.

Ik hanteer in principe twee soort art styles, namelijk realistisch en stylized. Ik probeer mijn vaardigheden in 3D steeds te verbreden, aangezien hier mijn grootste passie ligt. Als er ruimte is voor 3D-design in een project, dan zet ik deze skills graag in.

Ook maak ik vaak genoeg gebruik van een 3D-printer om onderdelen te maken voor verschillende prototypes.

Art style | Realistisch

Eén van de art styles die ik vaak hanteer, is realistisch. Ik vind het altijd zowel leuk als essentieel om voor een project realistische 3D-renderings van de betreffende objecten te maken. Dit geeft een professionele uitstraling en versterkt bovendien de beleving en geloofwaardigheid.

Bij het creëren van realistische beelden zijn verschillende factoren van belang, zoals de keuze van materialen en de juiste schaalverhoudingen. Vooral dit laatste is crucicaal bij 3D-modellen die uiteindelijk geprint zullen worden.

Alle 3D-modellen die ik maak voor rendering, ontwerp ik in de software Blender. Ik voer ook de texturing uit in Blender, aangezien het renderproces ook daar plaatsvindt. Voor 3D-geprinte onderdelen van projecten gebruik ik soms de software SketchUp of Fusion360, omdat de afmeting functies in die programma’s iets beter voor mij werken.

Close up van een piano die 3D gemodelleerd is

Art style | Stylized

De andere art style die ik sinds kort ben gaan hanteren, is stylized. Dit is de art style die gebruikt wordt in de game waar ik in mijn vrije tijd aan werk met een groep creatievelingen. Dit project is nog erg jong, maar een hele goede uitdaging om mijn 3D-vaardigheden te verbreden.

De mensen van concept art maken tekeningen van verschillende objecten, gebouwen of karakters. Deze worden vervolgens doorgezet naar onder andere mij om dit concept in 3D uit te werken.

Als eerste werk ik een lage kwaliteit versie uit, deze gaat uiteindelijk in de game omdat dit de beste performance geeft. Daarna maak ik een hoge kwaliteit versie, deze plaats ik zogezegd op de lage kwaliteit versie voordat ik textures erop doe (dit proces heet baking). Voor deze art style maak ik de textures in Substance 3D Painter, dit programma van Adobe is super goed voor texturing en ook industry standard.

Zie het proces hieronder

3D model van een stylized axe

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Extra beeld uit mijn collectie

contact@hiddevanhassel.com