Op deze pagina van mijn designportfolio presenteer ik projecten die zich specifiek richten op app- en webontwikkeling. In tegenstelling tot oefenopdrachten of conceptuele ontwerpen, betreft het hier werk dat ik heb gerealiseerd voor schoolopdrachten, evenals een website die binnenkort live zal gaan. Benieuwd naar hoe een oefenopdracht eruitziet? Neem gerust een kijkje op Frontend Mentor.
Hoewel ik ook ervaring heb met WordPress en Elementor, ligt mijn voorkeur bij het zelf bouwen en coderen van websites en applicaties – een vaardigheid die ik zowel belangrijk als ontzettend leuk vind.
Mijn Princenhage app is het eind resultaat van de eerste jaars module User Experience Design. Het maken van de app is volledig door mezelf tot stand gekomen en is daadwerkelijk gecodeerd met HMTL, CSS en JavaScript. Het is een werkend prototype waar de gebruiker doorheen kan navigeren om alle mogelijkheden binnen de app te ontdekken.
Dit project had een duur van acht weken en was de eerste ervaring voor mij met de eerder benoemde code-talen.
In de eerste twee weken van de module lag de focus op het kiezen van een wijk in Breda om daar interviews af te nemen met de bewoners. De interviews werden afgenomen in groepen van drie studenten en uiteindelijk hebben we de bewoners van de wijk Princenhage ondervraagd over hun buurt.
Met de Human Insights die we uit deze interviews hebben verkregen, ging het project individueel verder om deze te verwerken in een app. Uiteindelijk moest de app gemaakt zijn voor onze doelgroep, bewoners uit Princenhage.
Gedurende het project werden er verschillende lessen aangeboden om een professionele en inhoudelijk sterke app te ontwikkelen.
Met deze informatie, feedback momenten en veel eigen research ging het maken van de app mij goed af. Ik vond het heel interessant om een hoop informatie op te zoeken over hoe ik moest coderen.
Ik heb veel geleerd over Human Insights, UI/UX-design en coderen.
De Buddy Fit app is het eind resultaat van de tweede jaars module Predictive Design. Het maken van de app was een duo project en het prototype is ontworpen in Figma. Het is een werkend prototype waar de gebruiker doorheen kan navigeren om alle mogelijkheden binnen de app te ontdekken.
Dit project had een duur van vier weken en was de eerste ervaring voor mij en mijn duo met machine learning. Mijn taak was vooral het laten functioneren van de app, de uitstraling was voornamelijk de taak van mijn duo.
Aangezien het de module Predictive Design is, moet de app een voorspelling maken. Deze voorspellingen worden gedaan door machine learning tools, die data omzetten in een voorspelling. De dataset die wij uiteindelijk gevonden hebben gaat over verschillende honden rassen en daarbij hun eigenschappen.
Door het testen van meerdere datasets kwamen we uit op deze honden dataset. Het testen liet ons zien dat we een ras konden voorspellen als iemand zijn of haar wensen aangaf en deze rangschikt.
Met het verkijgen van het inzicht in wat en hoe we dit konden voorspellen, kon de app-ontwikkeling beginnen. Het was echter niet nodig en haalbaar tijdens deze module om de app echt iets te laten voorspellen, hierdoor is de voorspelling ‘fake’ puur ter demonstratie.
De app is een tool die mensen helpt om een honden ras te kiezen. Alle functies binnen de app zorgen voor een gemakkelijke werking en de gebruiker hoeft alleen simpelweg alles in te vullen.
Naast het voorspellen door middel van data, stond deze module ook centraal aan het ethische aspect van data ontvangen en gebruiken. Daarom moesten we een ‘good’ en ‘evil’ versie ontwikkelen van onze app.
De ‘good’ versie is zo transparant mogelijk in het communiceren over de verschillende data die ontvangen en gebruikt wordt. De ‘evil’ versie laat dingen weg en is minder zorgvulldig met data.
De website van de honkbalvereniging waar ik al jarenlang honkbal kon wel een vernieuwing gebruiken. Vooral op het gebied van de uitstraling om wat meer met de tijd mee te gaan. Daarnaast moest de website van Joomla naar WordPress verplaatst worden, dus een perfecte kans om deze uitstraling aan te pakken.
Ik ben nog bezig met het afwerken van de website. Hiernaast een foto van de nieuwe en oude look.
Link naar oude website:
oude versieLink naar nieuwe website:
nieuwe versieIn mijn derde jaar kregen we als eerste project de vraag om de CMD student te ‘empoweren’, oftewel versterken tijdens het gedurende school-traject. Uit onderzoek bleek onder andere dat veel CMD studenten niet van elkaars vaardigheden/skills af weten. Daarnaast was er een mogelijkheid om een tool te creĆ«ren dat om hulp vragen stimuleert.
CMD swap is uiteindelijk het eind resultaat, een dashboard voor CMD studenten om elkaar beter te leren kennen en elkaar te vinden voor hulp.
hiddevanhassel@ziggo.nl